![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
Дорога додому
![]() 31.10.2024 / Газета: Чорноморські новини / № 42 (22520) / Тираж: 8525
Ретроспекція творчості Степана Химочки В арт-галереї «Муза» — такому притягальному для багатьох одеських художників центрі — відбулася знакова подія для тих, хто щиро любить живопис і шанує пам’ять яскравого українського митця Степана Івановича Химочки (1936—2020). У цьому камерному просторі (Єврейська, 19) на виставці «Дорога додому» презентовано близько трьох десятків картин та етюдів, у тому числі й таких, що експонуються чи не вперше, з родинного зібрання живописця. Зауважу, це не перша посмертна виставка вихованця одеської та київської художніх шкіл. На початку 2022-го вже представлялася ретроспекція його картин в Одеському будинку-музеї ім. М.К. Реріха, де також зберігаються роботи Степана Химочки (див. «З когорти обраних», «Чорноморські новини», 2022, №2-3). З вітальним словом до присутніх звернулася організаторка заходу, галеристка Надія Кореневська, яка сприйняла цей проєкт як своєрідну місію, данину пам’яті дорогому художнику і другу. Перед наступним словесним пасажем як не згадати біблейське: «Де двоє чи троє зібрались в ім’я моє — там я серед вас...». На відкриття, яке, на жаль, з огляду на різні обставини не було багатолюдним, прийшли друзі Степана Івановича, колеги-художники, музейники, а також його син Тарас Химочка з дружиною Юлією і юним онуком, який, приємно відзначити, теж мріє стати художником. Це й не дивно, адже рід Химочок династично мистецький — від уродженця Полтавщини, діда Івана Савича, вихованця художньої школи Києво-Печерської лаври (чиє ім’я вирізьблене у вівтарній частині одного з храмів поблизу Білої Церкви поряд з іменем М.К. Реріха), до батька Івана Івановича, теж іконописця і просвітянина. Нагадаю загальновідомий факт: Іван Савич приймав у себе в Старокозачому, тоді вже підрумунській Бессарабії, відому письменницю-феміністку Ольгу Кобилянську. Молодший брат Степана, Василь Химочка, також став художником-новатором і не поступався старшому талантом. Ось такі біографічні моменти згадуються в цьому контексті, які є предметом законної гордості уславленої родини. Можливо, варто нагадати і ще деякі загальновідомі факти біографії Степана Химочки, деталізувавши його життєписну канву. Вид на проживання в Підмосков’ї він отримав як «чорнобилець» ще наприкінці 1980-х, обравши співзвучне своєму прізвищу місто Химки. Пригадую, як одного разу я запитав Степана: чи не шкодує, що свого часу виїхав з України? «Нікуди я не виїжджав!» — випалив спересердя мій співрозмовник. Він завжди жив з Україною в серці, на московщині спрагло ловив українське слово. Слід визнати, що, попри спокійний, навіть філософсько-мрійливий характер, перш ніж щось сказати, Степан не завжди «рахував до дев’яти» — бував гонорово-викличним, колючим і вибуховим, не терпів наруги. Коли в 2010-ті, випадково потрапивши до відомої київської кав’ярні «Хрещатик» став свідком, як новий господар — продавець ґаджетів забілює водною емульсією його розкішне панно «Русь», то обурення і протести автора зупинили лише погрози новопосталого нувориша застосувати фізичну силу. Заспокою наших читачів: після зміни власника-невігласа новий господар відкрив для огляду відвідувачів знаменитий розпис. Про ті часи відомий київський художник Володимир Рак згадував: «Щира душа була у чоловіка. Легко було вітатися з ним в Худкомбінаті на Васильківській. Стривожено питав: «Ну як? Що порадиш?» — коли розписував безоплатно стіну кафешки в цьому Комбінаті, бо скрізь же художники... Довго можна було бесідувати разом. І коли я, мало не щодня, заходив в метро станції «Мінська», то кидав оком на стелю, розписану братами Химочками, згадуючи наші легкі дружні стосунки — і тепла енергія непомітно била в скроню, і я мчав далі творити мистецьку історію, яка була спільною нашою гарячою метою!». «Столичний» статус і масштабні замовлення Химочки на монументальні роботи нерідко породжували заздрість у колег. Багато видів «з вікна» нічного засніженого міста написано ним у химківській майстерні (на жаль, в останні роки свого життя він вже нею не користувався, вимушено віддаючи перевагу квартирній робітні). Зазначу, що Степан Химочка відомий своїми позитивно енергетичними пленерними станковими картинами, творами в дусі етноромантизму і, в окремих випадках, праслов’янської міфології, в яких на основі етюдів створені синтетичні й емоційні полотна, написані широко, розмашисто й соковито. Інша його іпостась проявилася у монументальних творах — розписах і великоформатних картинах, у яких він постав провідником помірного модернізму. У цьому місці зроблю одне принципове уточнення, яке стосується авторства розписів згаданої станції «Мінська». На той час Степан Химочка отримав ґрунтовний вишкіл у художньому інституті в Києві, мав досвід монументальних робіт, і йому як визнаному майстрові, довірили керувати проєктом. Як художників-виконавців він запросив молодшого брата Василя, випускника Львівського інституту прикладного і декоративного мистецтва, та іншого члена родини, які успішно впоралися із завданнями, набувши важливого для кожного з них професійного досвіду. Назву деякі твори, які привернули мою увагу на згаданій виставці: витончена за колоритом «Осінь. Кати-Мулта» (1965) і настроєва «Осінь в Химках» (1999), енергетично-генеруючі «Подвір’я» (2001) та «Запалав ранок» (2007), світлий і надихаючий «Світанок. Тиша» (варіант, 2001), свіжі й тонізуючі «Корови біля ставу» (2000) та «Свято на морі. Під Очаковим» (варіант, 2013), такий «нідерландський» «Ранній сніг» (1987). А також «Березовський мотив» (1965), «Інтер’єр в Старокозачому» (1974), «Натюрморт з алое» («Зимовий натюрморт», 1965) та низка інших. Деякі з них є або етюдами до відомих картин, або їх варіантами, які відтворено в альбомі «Степан Химочка. Живопис. Графіка» (2012). Насамкінець повернуся до моменту відкриття і згаданої небагатолюдності (і це попри те, що організатори персонально сповістили багатьох членів Спілки та музейників). Ще за життя колеги не балували Степана надмірною увагою, ні в росії, ні в Україні, і він, художник національний за духом і змістом свого мистецтва, перебував у зачарованому трикутнику: москва-Київ-Одеса — «свій серед чужих, чужий серед своїх». Можливо, повторюсь, але згадаю цей красномовний епізод, що характеризує як умонастрої російських митців, так і самого Степана Івановича. Орієнтовно в 2019 році на одному із зібрань московської художньої інтелігенції під час перерви над балконом низько проревіли винищувачі і хтось у патріотичному запамороченні вигукнув: «Смотрите, мы непобедимы!». Цей мілітарний дух «побєдобєсія» викликав різке несприйняття в нашого земляка. За два тижні до смерті Степан Іванович збирався до Одеси, але затримався через втрату пенсійного посвідчення. Після різкого погіршення загального стану переїхав до доньки в місто Реутов, де помер на 83-у році життя. Уже четвертий рік, як нема серед нас Степана Химочки, і в турбулентності подій воєнного часу ми, гнані власними пристрастями, на жаль, забуваємо багатьох, без кого було б неможливо тепер уявити художнє життя Одеси і Києва 1990-х—2000-х. У цьому драматизм ситуації. Мені, як дослідникові творчості Михайла Жука (якого теж шанував Химочка), якось ураз стало зрозумілим, чому видатного модерніста так швидко забули в 1960-і: досить тобі «не варитися» в корпоративному котлі, стояти в культурно-мистецькому процесі дещо осібно, як тебе спершу відштовхують, а згодом забувають... Під час відкриття я назвав цю виставку прелюдією до більш репрезентативної, про яку мріяв Степан незадовго до своєї смерті. Це, певним чином, виглядає обнадійливо з огляду на те, що представники Літературного музею, присутні на імпрезі, висловили готовність запропонувати локацію для масштабнішої персональної ретроспективи С.І. Химочки. Частина його творчої спадщини залишилася в Підмосков’ї, але більшість творів (крім тих, що у фондах трьох одеських музеїв і, найімовірніше, десь нині зберігаються упакованими) сьогодні є власністю одеської гілки родини Химочок, яка ще 2017 року покинула росію і повернулася на Батьківщину, але так і не отримала українського громадянства. У будь-який момент міграційна служба може депортувати молоду сім’ю, яка прагне знайти в Україні притулок. На жаль, за таких обставин проблематично не тільки планувати масштабну персональну виставку, а й постає питання щодо належного збереження творчого спадку митця. Автор: Володимир КУДЛАЧ
|
Пошук:
![]() ![]() ![]() ІГОР КОВАЛЬ
На тлі війни в Україні дедалі частіше порушується питання про майбутнє НАТО. Агентство Bloomberg стверджує: «Альянс ще до можливого повернення Трампа опинився на межі кризи. Йдеться не лише про війну, але й про стратегічні розбіжності, занепад армій Європи та втрату довіри між союзниками.» Та чи справді йдеться про кризу НАТО? Швидше, про його трансформацію. Доктор політичних наук Ігор Коваль із експертним оглядом ситуації.
![]() ![]() ![]() З 12 по 19 липня 2025 року в Одесі проходитиме Тиждень французької культури — цикл мистецьких і пізнавальних подій, присвячених культурній дипломатії та дружбі між Одесою та Францією.
![]() Останні моніторинги:
00:00 10.07.2025 / Вечірня Одеса
![]() 00:00 10.07.2025 / Вечірня Одеса
![]() 00:00 10.07.2025 / Вечірня Одеса
![]() 00:00 10.07.2025 / Вечірня Одеса
![]() 00:00 10.07.2025 / Вечірня Одеса
![]() |
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.014 |